Rozkład Jazdy PKP – Aktualności

Aktualności:

Stacja Warszawa Zachodnia zmieni się dla pasażerów

03.10.2016

Więcej pociągów, integracja kolei z komunikacją miejską, a także wzrost komfortu podróżowania i stworzenie wygodnego węzła przesiadkowego dla pasażerów – takie będą efekty przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycja to jeden z etapów prac na warszawskiej linii średnicowej, inwestycji wartej 1 mld zł.    

Stacja Warszawa Zachodnia przejdzie kompleksową zmianę. W ramach prac zaplanowano przebudowę siedmiu istniejących peronów. Będą one wygodniejsze i dostosowane  do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Podniesie się znacząco standard obsługi i estetyka, za sprawą nowych wiat, ławek, elementów małej architektury, nie zabraknie też systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Prace przewidują również budowę dodatkowego peronu między ul. Tunelową a istniejącym peronem nr 7 oraz przebudowę przejścia dla pieszych pod torami stacji, które będzie skomunikowanie z planowaną pod stacją linią tramwajową do Wilanowa. Przebudowa peronów i tunelu zapewni dostępność dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. 

Planowana przebudowa układu torowego zwiększy przepustowość, co pozwoli na jazdę większej liczby pociągów. Pasażer oprócz dotychczasowych możliwości skorzystania z połączeń dalekobieżnych i podmiejskich będzie mógł szybko dojechać pociągami do lotniska, z północy na południe Warszawy oraz z Piaseczna do Legionowa. W ramach inwestycji PLK przebudują sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co wpłynie na sprawny i bezpieczny przejazd pociągów.

PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, która pozwoli na określenie dokładnego zakresu prac na stacji i w jej otoczeniu. Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2019 -2021.

Prace na warszawskiej linii średnicowej

Warszawa jest miastem, w którym ruch pociągów jest największy, a kolej pełni coraz ważniejsza rolę w ruchu aglomeracyjnym. W celu usprawnienia ruchu i zwiększenia przepustowości PLK przebudują Warszawki Węzeł Kolejowy. Oprócz prac na linii obwodowej, bardzo ważnym projektem jest modernizacja linii średnicowej. W ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”, wartego 1 mld zł, oprócz przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, prace obejmują również odbudowę stacji Warszawa Główna i przebudowę linii średnicowej na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia. Linia średnicowa notuje największy ruch w ciągu dnia. Przeprowadzone inwestycje zapewnią większą przepustowość i niezawodność na odpowiednim poziomie. Pasażerowie zyskają wygodniejsze przystanki i więcej połączeń kolejowych.

Współpraca z władzami Warszawy

PLK przygotowują się do przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Zarządca infrastruktury podpisał list intencyjny z Urzędem m.st. Warszawy. Realizowane inwestycje kolejowe oraz inwestycje miejskie będą skoordynowane. Zgodnie z podpisanym dokumentem mają również zostać wprowadzone liczne rozwiązania, które ułatwią podróżowanie w czasie remontów. Kompleksowe podejście PLK do przebudowy Warszawy Zachodniej, przy współpracy z Miastem, to dążenie do stworzenia wygodnego węzła przesiadkowego, który ma posłużyć mieszkańcom i podróżnym na kilkadziesiąt najbliższych lat.

Stacja Warszawa Zachodnia w ciągu doby przyjmuje ponad 1030 pociągów pasażerskich – to najwięcej w kraju. Stacja obsługuje składy w kierunki linii średnicowej przez Warszawę Centralną, linie podmiejskie (przez Warszawę Śródmieście), WKD i linię w kierunku Warszawy Gdańskiej.

Sprawna kolej w aglomeracjach

Usprawnienie ruchu aglomeracyjnego to jeden z podstawowych celów inwestycji PLK przewidzianych do 2023 r. Prace obejmują zarówno inwestycje w obrębie miast, jak i na liniach dojazdowych oraz montaż nowoczesnych urządzeń i systemów sterowania ruchem. Wszystkie działania poprawiają jakość transportu kolejowego i jego atrakcyjność w obsłudze aglomeracji. Mieszkańcy zyskają lepsze przejazdy do i w obrębie miast. Nowa infrastruktura pozwoli na tworzenie realnej alternatywy dla samochodów i budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych.

Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” współfinasowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Polecamy

Nasz serwis używa ciasteczek do profilowania prezentowanych treści, w tym reklam, co umożliwia dopasowanie treści do potrzeb użytkowników. Dlatego prosimy, abyś zgodził się na przechowywanie w Twojej przeglądarce ciasteczek. Ponieważ niektóre treści, w tym reklamy przygotowywane mogą być przez podmioty zewnętrzne, informacje o ciasteczku będziemy udostępniać naszym partnerom biznesowym. Zgoda jest dobrowolna.

NIE ZGADZAM SIĘ ZGADZAM SIĘ