Jak kupić bilet
Najwygodniejszym sposobem zakupu biletu jest skorzystanie z opcji „Kup bilet” na naszej stronie. Po wyszukaniu połączenia, z którego chcesz skorzystać i wybraniu konkretnego przejazdu pojawi się przycisk „Kup bilet”, który przekieruje bezpośrednio do systemu transakcyjnego przewoźnika w przypadku pojedynczego przejazdu lub do systemu bilkom.pl w przypadku Wspólnego Biletu. Tam będzie można sfinalizować transakcję.
Bilety możesz również kupić
- w kasie biletowej,
- w automacie biletowym na stacji/przystanku lub w pociągu,
- za pośrednictwem internetu,
- przez aplikację mobilną,
- w pociągu u konduktora.
Przed zakupem biletu zapamiętaj,a najlepiej zanotuj, z usług jakiego przewoźnika będziesz korzystać. Zapisz również:
- datę podróży,
- godzinę odjazdu,
- rodzaj pociągu (np. TLK),
- numer pociągu – to skraca czas oczekiwania przy kasie.
Przed odejściem od kasy biletowej sprawdź, czy bilet został wydany zgodnie z Twoim życzeniem.
Pamiętaj!
W większości kas – niezależnie od tego, który przewoźnik je prowadzi –kupisz bilet na niemal wszystkie przejazdy.
Na przykład w kasie Przewozów Regionalnych (PR) bez problemu nabędziesz bilet ważny na pociąg PKP Intercity, Kolei Mazowieckich czy Arrivy RP. Wyjątkami są kasy przewoźników regionalnych – np. Kolei Śląskich – w których kupisz bilety tylko danego przewoźnika i PR oraz przewoźników aglomeracyjnych sprzedających zasadniczo tylko własne bilety.
Bilet jest wystawiany na konkretną datę, trasę, przewoźnika i rodzaj pociągu, ale niekoniecznie na konkretny pociąg.
Oznacza to, że w okresie ważności biletu możesz podróżować dowolnymi pociągami objętymi daną ofertą (w tym również przesiadać się i robić przerwy w podróży). Wyjątkiem są pociągi PKP Intercity. Bilet jednorazowy ważny jest wyłącznie w określonym pociągu ze wskazaniem konkretnego zarezerwowanego miejsca (w pociągach TLK i IC kursujących na trasie Warszawa – Łódź rezerwacja miejsc dotyczy tylko klasy pierwszej).
Po zakupie biletu możesz rozszerzyć jego zakres.
Jeśli zdecydujesz się na dopłatę, możesz:
- podwyższyć kategorię/rodzaj pociągu (w ramach tego samego przewoźnika),
- przedłużyć trasę przejazdu (ale bez zmiany przewoźnika),
- przenieść się do wyższej klasy wagonu.
W pozostałych sytuacjach (np. zmiana wymiaru ulgi, zmiana przewoźnika) konieczny jest zwrot biletu i zakup nowego.
W przypadku kolei aglomeracyjnych i części połączeń regionalnych – zwłaszcza w rejonie dużych miast – równolegle do taryf kolejowych mogą obowiązywać wybrane bilety komunikacji miejskiej.