DWORCE:
Dworzec Centralny w Warszawie
Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa
Lokalizacja:
Dworzec usytuowany jest w ścisłym centrum miasta, u zbiegu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. W pobliżu znajduje się stacja Metra Centrum, Dworzec Podmiejski Warszawa Śródmieście a także liczne przystanki tramwajowe i autobusowe dzięki czemu, stanowi doskonały węzeł przesiadkowy. Budynek dworca oferuje bogatą ofertę handlowo usługową a ponad to sąsiaduje z CH Złote Tarasy. W okolicy znajdują się hotele, restauracje, kawiarnie.
Dojazd:
Komunikacja miejska: przystanki z których odjeżdżają autobusy i tramwaje dojeżdżające do większości dzielnic Warszawy zlokalizowane są w Alejach Jerozolimskich oraz w alei Jana Pawła II. Aktualne informacje znaleźć można na stronie internetowej: www.ztm.waw.pl.
Taxi:
Postój taxi znajduje się przed wejściem hali głównej dworca od strony Alei Jerozolimskich oraz od strony CH Złote Tarasy.
WiFi:
W wybranych miejscach na terenie dworca możliwość korzystania z bezpłatnej sieci Wi-Fi (nazwa sieci: _PKP_WIFI)
Kasy:
Kasy biletowe znajdują się na poziomie hali głównej oraz na poziomie -1, w galeriach handlowych dworca.
W hali głównej znajdują się kasy PKP Intercity, które są czynne 24h.
W galerii wschodniej znajdują się Kasy biletowe PKP Intercity, które są czynne w godzinach 1:00 - 24:00.
W galerii środkowej, znajdują się kasy Przewozów Regionalnych, które są czynne 24h.
W galerii północnej, znajdują się kasy PKP Intercity, które są czynne w godzinach 07:00- 20:00.
Informacja kolejowa, znajduje się na poziomie hali głównej, w okienku 1 i 2 i jest czynna całą dobę. C
Centrum Obsługi Klienta PKP Intercity znajduje się na poziomie hali głównej i jest czynne w godzinach 9:00-20:30.
Biletomaty PKP Intercity znajdują się na poziomie galerii handlowych oraz hali głównej.
Punkt przesyłek konduktorskich znajduje się w Galerii środkowej, na wprost wejścia do hali głównej, czynny całą dobę, nr tel.: (+48 22) 474 50 19, kom: (+48) 697 048 133
Biuro:
InfoDworzec - tel.: (+48 22) 474 40 86, warszawa.centralna@pkp.pl Godziny otwarcia 7:00-21:00.
Przechowalnia bagażu:
Przechowalnia bagażu znajduje się w galerii środkowej, na wprost wejścia do hali głównej i jest czynny całą dobę. Przerwy w godzinach: 6:20 - 7:00, 10:00 - 10.10, 14:00 - 14:20, 18:20 - 19:00.
Skrytki bagażowe znajdują się w galerii północnej, na tyłach lokali usługowo handlowych i dostępne są całą dobę.
Usługi:
Kawiarnie, cukiernie, artykuły spożywcze, bary sałatkowe i kanapkowe i inne, prasa, książki, kosmetyki, galanteria, akcesoria, hobby, apteka, Kantor, biuro turystyczne, kwiaciarnia, fotograf, kafejki internetowe
Toalety:
Toaleta 24h znajduje się w galerii południowej oraz na zewnątrz hali głównej, przy okienku kasowym nr 16, pozostałe toalety czynne w godzinach 6:00- 22:00 , płatne 2.50 zł
Informacja:
Zakres udzielania pomocy osobom o ograniczonej sprawności ruchowej na terenie stacji
PKP S.A. nie gwarantuje dostosowania taboru przewoźnika do potrzeb osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. W tym celu zainteresowany pasażer powinien zgłosić potrzebę udzielenia pomocy w podróży u przewoźnika minimum 48 godz. przed planowaną podróżą, wybierając jeden z poniższych sposobów:
- telefonicznie pod numerem infoliniikolejowej przewoźnika,
- drogą elektroniczną na wskazany przez przewoźnika adres e-mail lub przez formularz zgłoszeniowy (jeżeli przewoźnik prowadzi możliwość zgłoszenia drogą elektroniczną).
Podstawa prawna: Rozporządzenie Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2004 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym
Osoba o ograniczonej sprawności ruchowej powinna przybyć na dworzec w czasie nie krótszym niż 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu, w celu możliwości bezpiecznego dotarcia do pociągu.
Miejscem spotkania jest hol główny dworca w części oznaczonej specjalną informacją o tym, że jest to miejsce oczekiwania dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Pracownicy ochrony fizycznej dworca asystują osobie o ograniczonej sprawności ruchowej podczas przemieszczania się po terenie dworca, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych (niebędących przejściami tylko do użytku służbowego)
W przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg z ww. osobą.
Asysta pracowników ochrony dworca odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego ww. osoba wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji. W czasie wejścia i wyjścia do i z pociągu asystę i pomoc realizuje drużyna pociągowa.
Istnieje również możliwość zgłoszenia konieczności skorzystania z pomocy tylko w poruszaniu się po terenie dworca dzwoniąc odpowiednio wcześniej pod nr tel. 22 474 13 13 lub drogą elektroniczną wysyłając maila na adres: pomocprm@pkp.pl – wówczas w ciągu ok. 15-20 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia pomocy osobie potrzebującej.
Dojazd do dworca oraz jego dostępność
W okolicach dworca kolejowego Warszawa Centralna bez większych problemów możliwe jest przemieszczanie się pomiędzy budynkiem dworca a pieszymi, naziemnymi ciągami komunikacyjnymi wzdłuż ul. Emilii Plater oraz al. Jana Pawła II, w kierunku ul. Świętokrzyskiej. Dostępne jest przejście dla pieszych przez ul. Emilii Plater, znajdujących się na wysokości Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki. Najdogodniejsze wejście do Hali Głównej znajduje się od strony CH Złote Tarasy.
Historia:
Dworzec, zaprojektowany przez Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, został oddany do użytku w 1975 roku i bardzo szybko stał się jednym z symboli Warszawy oraz ikoną modernizmu. Dziś Dworzec inspiruje twórców grafik, designerów i artystów. Budynek dworca to imponująca bryła o niebagatelnej kubaturze 599 996 metrów sześciennych. Hala główna dworca była już przestrzenią dla licytacji, wspólnego czytania książek i wystawy Grand Press Photo. Była zwiedzana w ramach nocy muzeów i lądował w niej wehikuł czasu. Po latach zaniedbania doceniają go również pasażerowie. Po ukończonym w 2010 roku remoncie dworzec przywitał ich nowoczesnym systemem informacji, przestronnymi pasażami handlowymi i eleganckimi lokalami usługowymi.